tisdag 31 augusti 2010

Scrap och pyssel är en av mina passioner ...

... och snickra är den andra. Ärligt talat så bor det nog en liten hobbysnickare inom mig. Jag tycker att det är hur roligt som helst att renovera, bygg och trixa. Min make delar inte alls min känsla inför renovering och då menar jag INTE ALLS. Men å andra sidan är det ju någon som ska sköta marktjänsten under snickrandet och det gör han så bra den raringen.

På sidan av huset hade vi en altan som var indelad i två delar - inglasning och altandäck. Det tedde sig inte bättre än att våren 2008 så fick vi en vattenskada på altandäcket där vatten läckte in genom plåtbeläggningen och ner i vår källare. Det var inte så kul och än mindre kul var förståss att ingen försäkring täckte skadan eftersom smältvatten räknas som en naturkraft och då gäller inte försäkringen. Vi bestämde oss för att bygga igen skiten. Själva ytterskalet anlitade vi en byggfirma för så att vi kunde vara säker på att den bärande konstruktionen blev rätt gjord och den stod klar sensommaren 2008. Sommaren 2009 köred jag ingång med att fixa den invändiga såsom isolering, väggbeklädnad, golv, målning och listning. Nu i våras köpte jag de mesta av böblerna. En riktig invigning skedde i juni då vi satt 26 personer och åt grillbuffé.

Så här såg det ut före:














När skalet var gjort såg det ut så här. Glasfönstren. Den vita pålen är borttagen och ersattes av en järnbalk i taket för att hålla uppe konstruktionen.














Direkt utanför altandörren var ett fönster som vi ersatte med en dörr.














Rummet var tvunget att få en skön myshörna för två där man kan ligga och lata sig med något drickbart i handen. Här har jag legat i sommar med en kaffekopp och en hörbok i min MP3. Liggfotöljerna är från BOOM och är supersköna. För att vi ska kunna sitta och umgås fler så satte vi in ett Norden bord med tillhörande Stefan stolar från .... ja just det Mr Ingvar Kamprad him self.










Sist men inte minst så har vi utsidan, som inte är riktigt klar ännu. Det blir projekt för våren 2011 det.

1 kommentar:

Canan sa...

Äckligt snyggt! Du får gärna komma hem till mig och renovera/inreda.
Grymt avundsjuk på dina snickarkunskaper.